Handcrafted Jewelry Making

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ORGANIC BLACK RUBBER MOLD MAKING FOR CENTRIFUGAL WHITE METAL CASTING VILLAGE HANDCRAFTED JEWELRY WORKSHOP

Craftswoman removes the mold frame from Romanoff vulcanizer, carrying it to the casting table, where she places it, in order to be able to pry off the flat iron lid and to access the rubber mold with a screwdriver. When she can get the mold out of the frame, she takes it over to her table where she places it before her.

At 2:18, she is separating the mold halves.

At 3:00 she is removing the original production models.

She is using a blue apron to keep her arm from burning.

At 5:43, she cuts through the center of one of the mold halfs.

By 6:01, she has cut out the center section of the top half of the mold pair.

She is cutting the gates. You see she makes first a short thrust, perpendicular to her body; then she makes two tiny encountering strokes in the form of a “V”. With the tip of her knife she then flicks out the little triangle shaped piece of rubber. Until around 9:00, you can see her repeating these motions as she cuts the gates of the mold cavities.

She uses a spool to trace a circle to describe the central channel.

La Artesana remueve el molde de la vulcanizadora, lo mueve a la mesa de trabajo,
donde ella lo coloca, para poder remover la cubierta de hierro y acceder el molde de hule
con un desarmador. una vez que logra sacar el molde de hule fuera de la capa de hierro, toma el molde y lo lleva a otra mesa.

en 2:18, ella separa el molde en dos.
en 3:00 ella remueve los modelos de producción originales del molde.
ella usa un mandil azul para que su braso no se queme.
en 5:43, ella corta por el centro uno de los moldes a la midad.
por 6:01 ella corta por el centro una sección de la parte de arriva del conjunto de moldes.
corta las entradas. puedes ver que ella hace primero una pequeña hendidura, perpendicularme hacia ella; entonces ella hace dos pequeñas hendiduras en forma de una “V”. con la punta de su cuchillo y con ello saca el pequeño triangulo del molde de hule. al llegar a 9:00, puedes ver que ella repite las mismas mociones mientras corta las entradas al molde.
ella usa un carrete para trazar un circulo que será la entrada central al molde.

PREPARATION OF ThE ORIGINAL MODELS FOR PRODUCTION MOLD

mUSIC IN THE BACKGROUND IS “TAXCO DE MIS AMORES”

PLAYED BY A VILLAGE BAND IN THE EXCONVENT ATRIUM.

Craftswoman sprays separator on the original production models, turning them over to spray the other side. At 1:23, one sees the bottom mold half with the cavities carved out to receive the original production models. By 1:42 most of the production models have been placed into the mold cavities which were prepared by scraping out the rubber. At 1:57, a craftswoman is hammering out bracelets in production on a hardwood mandril. By 2:10 the production models are in place and the two mold halves have been placed together. At 2:53, you can see the mold ready for vulcanization, with the pieces between the two halves. At 3:10, she places the mold into the mold frame. At 3:21 pressing the mold into the mold frame. Beginning at 3:25, powdering the mold with talcum which serves as a separator. At 4:30, she carries the mold frame over to the vulcanizer. At 5:30 she is working the hydraulic jack to raise the platen of the mold vulcanizer.

As of 7:00 a craftswoman is moving the molten metal with a ladle.

At 7:15 she adds a red mineral that serves to separate the dross from the pure casting metal.

By 7:45, one sees the casting metal in the pot with the dross floating on top.

At 8:33, craftswoman is preparing original production models by filing the rough edges.

At 8:50, craftswoman is forming bracelets on a hardwood mandril and carefully inspecting each one.

Music: Taxco de Mis Amores; local radio

la artesana engrasa los modelos originales de producción, le da vuelta para engrasar el lado de atrás. en 1:23, puedes ver que en molde hay algunas hendiduras realizadas para recibir el modelo original de producción. por 1:42 muchos de los modelos de producción ya están puestos dentro de las hendiduras en el molde la cuales esta separadas. en 1:57, la artesana esta martillando unos brazaletes en producción sobre un mandril de madera. en 2:10 la producción de modelos originales esta dentro de una de las mitades y se prosigue a colocar las dos mitades juntas junto con los modelos originales dentro. en 2:53, puedes ver que el moldes está listo para vulcanizarse, con los modelos de producción originales dentro. en 3:10, ella coloca el molde dentro de la cubierta de hierro. en 3:21 ella presiona el molde dentro de la cubierta de hierro. al principio de 3:25, ella espolvorea el molde con talco el cual sirve como separador. en 4:30, ella acarrea el molde hacia la vulcanizadora. en 5:30 ella trabaja con la palanca hidráulica para levantar las paletas de la vulcanizadora con el molde dentro.

en 7:00 la artesana mueve el metal derretido con una palanca.

en 7:15 ella añada un mineral rojo que sirbe para separar las impurasas del metal limpio para basear.

en 7:45, uno puede ver que el metal esta una olla con las impuresas flotando por ensima.

en 8:33, una artesana esta preparando los modelos originales de produccion al rellenar las orillas raposas.

en 8:50, una artesana esta formando brazaletes con un mandril de madera y cuidadosamente inspecciona cada uno.

musica: Taxco de mis amores; radio local.

* THIRD PARTY CONTENT IS THE RADIO PLAYING IN THE BACKGROUND OF A CASTING SHOP; IT IS NOT INTENDED TO INFRINGE ON MUSIC OWNER RIGHTS